STOWARZYSZENIA PRZEMKOWSKIEGO UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie Przemkowski Uniwersytet Trzeciego Wiekuzwane w dalszej części statutu Stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie niniejszego statutu.
§ 2
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość prawną.
§ 3
1. Siedzibą stowarzyszenia jest Przemków.
2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Gminy i Miasta Przemków. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
3. Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania, a także może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 4
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
§ 5
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Członkowie Stowarzyszenia, w tym członkowie władz Stowarzyszenia, mogą być zatrudniani na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych.
§ 6
Stowarzyszenie używa pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 7
1. Celem działania Stowarzyszenia jest:
- podejmowanie działań na rzecz aktywizacji społecznej osób starszych oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu seniorów,
- propagowanie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań członków Stowarzyszenia,
- inspirowanie wszelkich działań na rzecz środowiska ludzi starszych, w tym również osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i chorych,
- podejmowanie i wspieranie działań promujących profilaktykę i ochronę zdrowia,
- upowszechnianie i wdrażanie profilaktyki gerontologicznej,
- tworzenie warunków sprzyjających aktywnej współpracy międzypokoleniowej,
- promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego,
- animowanie oraz podejmowanie działań na rzecz rozwoju społeczności lokalnej oraz aktywizowanie i integrowanie środowiska lokalnego,
- animacja kultury i sztuki, inspirowanie zachowań twórczych oraz rozwijanie kreatywności w szczególności wśród członków Stowarzyszenia,
- podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- działalność na rzecz rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
- działalność edukacyjna i szkoleniowa w szczególności w zakresie medycyny i profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, nauk technicznych a także nauk o ziemi i wszechświecie oraz nauki języków obcych,
- podejmowanie działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
- działalność na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
- propagowanie, kultywowanie i upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa,
- wspieranie i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej,
- działalność na rzecz ekologii i ochrony środowiska naturalnego i przyrodniczego,
- działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
- promowanie i rozwój wolontariatu,
- działalność charytatywna,
- organizowanie i prowadzenie zbiórek publicznych.
- Stowarzyszenie swoje cele realizuje w poprzez:
- organizację wykładów, seminariów, sekcji naukowych oraz sekcji zainteresowań, szkoleń, warsztatów, lektoratów języków obcych, odczytów, debat, konferencji, spotkań, prelekcji, konkursów, wystaw, koncertów, festiwali, wyjazdów edukacyjnych, imprez i zajęć rekreacyjno-sportowych oraz innych zajęć aktywizacyjnych,
- prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
- organizowanie krajowych i zagranicznych wyjazdów turystycznych i krajoznawczych,
- organizowanie krajowych i międzynarodowych plenerów, spotkań integracyjnych oraz wymian osób dorosłych i seniorów;
- prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, biuletynów, ulotek, książek itp.),
- prowadzenie działalności doradczej w tym zwłaszcza w zakresie spraw obywatelskich, prawnych i medycznych,
- organizowanie badań profilaktycznych,
- tworzenie grup samopomocowych,
- prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej,
- prowadzenie działalności stypendialnej;
- wspieranie finansowe, materialne i logistyczne osób starszych będących w potrzebie,
- organizację imprez okolicznościowych;
- występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i instytucji;
- współpracę z administracją publiczną, uczelniami wyższymi organizacjami pozarządowymi, mediami oraz sektorem prywatnym.
§8
1. Stowarzyszenie prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową.
2. Działalność, o której mowa §7 w ust. 2 jest działalnością statutową prowadzoną przez Stowarzyszenie jako działalność nieodpłatna.
- Stowarzyszanie może prowadzić odpłatną działalność statutową w zakresie określonym w §7 w ust. 2 pkt. 1-7 oraz pkt. 12.
- Decyzję w sprawie podjęcia odpłatnej działalności statutowej w zakresie wskazanym w ust. 3 podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
- Prowadzona przez Stowarzyszenie odpłatna działalność statutowa podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z właściwymi przepisami o rachunkowości.
- Przychód z odpłatnej działalności statutowej służy wyłącznie prowadzeniu działalności statutowej i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
- Nadwyżka przychodów nad kosztami jest w całości przeznaczana na działalność statutową.
ROZDZIAŁ 3
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne oraz osoby prawne, jednakże osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym stowarzyszenie. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających,
3) honorowych.
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawiona praw publicznych, pragnąca urzeczywistniać cele Stowarzyszenia.
- Cudzoziemiec, niezależnie od miejsca zamieszkania może być członkiem Stowarzyszenia na zasadach ogólnych.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia deklaracji członkostwa. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- uczestniczyć w Walnych Zebraniach z biernym i czynnym prawem wyborczym,
- zgłaszać wnioski do władz Stowarzyszenia, a także oceniać ich działalność,
- zgłaszać projekty uchwał,
- uzyskiwać informacje od władz Stowarzyszenia w sprawach dotyczących ich działalności,
- odwoływać się od uchwał władz Stowarzyszenia w sprawach członkowskich,
- brać udział w przedsięwzięciach podejmowanych przez Stowarzyszenie,
- korzystać z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia.
§ 13
Do obowiązków członków zwyczajnych należą:
- przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- troska o rozwój Stowarzyszenia i działanie na jego rzecz,
- uczestniczenie w Walnych Zebraniach oraz posiedzeniach innych organów oraz ciał opiniodawczo-doradczych jeśli dana osoba jest jego członkiem,
- regularne opłacanie składek członkowskich,
- dbanie o mienie i dobre imię Stowarzyszenia.
§ 14
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia deklaracji.
- Członkowie wspierający mają prawo osobiście lub przez przedstawiciela uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia z głosem doradczym oraz zgłaszać władzom Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie działań. Członkowie wspierający nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego. Członkowie wspierający mogą uczestniczyć w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym.
- Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 15
1. Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne niezależnie od obywatelstwa, szczególnie zasłużone dla realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz zwolnieni są od opłacania składek członkowskich.
§ 16
1.Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
2) śmierci członka, utraty zdolności do czynności prawnych (w przypadku osób fizycznych) lub utraty osobowości prawnej (w przypadku osób prawnych),
3) wykluczenia przez Zarząd w przypadku:
a) działania na szkodę Stowarzyszenia,
b) rażącego naruszenia postanowień statutu, regulaminów wewnętrznych i uchwał władz Stowarzyszenia,
- rażącego naruszenia postanowień statutu, uchwał władz i/lub regulaminów wewnętrznych obowiązujących w Stowarzyszeniu,
- nieangażowania się w bieżącą działalność Stowarzyszenia w tym w szczególności nieusprawiedliwione nieuczestniczenie w posiedzeniach władz Stowarzyszenia,
e) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres przekraczający 6 miesięcy.
2. Stwierdzenie ustania członkostwa lub wykluczenie członka ze Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu.
3. Od uchwał Zarządu o stwierdzeniu ustania członkostwa lub wykluczeniu członka przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
§ 17
Członkowie Stowarzyszenia za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków oraz aktywny udział w działalności Stowarzyszenia mogą być wyróżnieni lub nagradzani przez Zarząd Stowarzyszenia:
1) pochwałą ustną lub pisemną,
2) dyplomem uznania,
3) nagrodą rzeczową lub pieniężną.
ROZDZIAŁ 4
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 18
1. Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie;
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna.
2. W PUTW działa także Rada Programowa.
§ 19
1. Kadencja władz Stowarzyszenia, pochodzących z wyboru trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zadecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
2. W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/2 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
3. Mandat członka powołanego do władz w drodze kooptacji wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
4. Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
WALNE ZEBRANIE
§ 20
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze i raz na cztery lata jako sprawozdawczo – wyborcze. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest zgodnie z § 21.
3. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków za pomocą poczty tradycyjnej, elektronicznej, faksu lub w inny sposób (np. Telefonicznie, poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń) na 14 dni przed planowanym terminem obrad.
4. Walne Zebranie, wyjątkowo – w razie bezczynności Zarządu, może zostać zwołane przez Komisję Rewizyjną lub grupę członków zwyczajnych, stanowiących co najmniej l/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
5. Uchwały Walnego Zebrania – w pierwszym terminie podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej. Drugi termin posiedzenia Walnego Zebrania jest dopuszczalny, jeżeli został zaplanowany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
6. Walne Zebranie może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad, chyba że na Walnym Zebraniu obecni są wszyscy członkowie Stowarzyszenia i podejmą decyzję o zmianie porządku obrad.
§ 21
W Walnym Zebraniu biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym – członkowie wspierający i honorowi oraz zaproszeni goście.
§ 22
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na skutek:
1) wniosku Zarządu Stowarzyszenia,
2) wniosku Komisji Rewizyjnej,
3) wniosku co najmniej l/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd, z zastrzeżeniem § 20 ust. 4, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) określenie głównych kierunków i programów działania Stowarzyszenia,
2) uchwalanie statutu i jego zmian,
3) podjecie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia oraz przeznaczeniu jego majątku,
4) wybór i odwołanie wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia,
5) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
6) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
7) podejmowanie uchwał w sprawie nadania oraz pozbawienia godności Członka Honorowego Stowarzyszenia,
8) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
9) uchwalenie regulaminu funkcjonowania Walnego Zebrania.
ZARZĄD
§ 24
Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem.
Zarządu.
§ 25
1. Zarząd składa się z 4 – 7 członków wybranych przez Walne Zebranie, spośród których na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swojego grona Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza.
2. Zarząd zbiera się w miarę potrzeb nie rzadziej niż 2 razy w roku.
3. Pierwsze posiedzenie Zarządu powinno być zwołane w ciągu 7 dni od dnia wyboru jego członków.
4. Prezes Zarządu zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Zarządu.
5. Posiedzenia Zarządu protokołuje członek zarządu wskazany przez Prezesa Zarządu.
6. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
7. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zarządu (quorum). W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa w przypadku nieobecności na posiedzeniu Prezesa Zarządu. Na podstawie uchwały pełnego składu Zarząd może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 26
Do kompetencji Zarządu należy:
1) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
2) realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
3) kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia,
4) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
5) przygotowanie budżetu, planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
6) sporządzanie corocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego z działalności Stowarzyszenia i przedkładanie ich Walnemu Zebraniu,
7) zatrudnianie w razie potrzeby pracowników oraz zawieranie stosownych umów,
8) ustalania regulaminu wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia,
9) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
10) podejmowanie decyzji w kwestii statutowej działalności odpłatnej i nieodpłatnej,
12) podejmowanie decyzji w zakresie rejestracji statusu organizacji pożytku publicznego,
13) przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
14) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
15) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
16) uchwalenie wysokości składki członkowskiej oraz ustalanie zasad jej opłacania,
17) przyznawanie wyróżnień, pochwał, dyplomów i nagród,
18) wnioskowanie o nadanie i pozbawienie godności Członka Honorowego Stowarzyszenia,
19) zwoływanie Walnego Zebrania,
20) informowanie członków o bieżącej działalności Zarządu,
21) uchwalenie wysokości składki członkowskiej,
22) udzielanie odpowiedzi na zapytanie Komisji Rewizyjnej w terminie 14 dni,
23) rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia,
24) podejmowanie uchwał we wszelkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
§ 27
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie, z zastrzeżeniem ust. 2.
- W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
- Walne Zebranie Członków jest organem uprawnionym do powołania pełnomocnika/pełnomocników do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu.
- Komisja rewizyjna jest organem uprawnionym do wyznaczenia swojego przedstawiciela do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu.
- Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocnika/pełnomocników zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocnika określa przedmiot umocowania.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 28
1. Komisja Rewizyjna jest organem powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają spośród siebie przewodniczącego.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący.
5. Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym i zapadają zwykłą większością głosów w obecności wszystkich członków Komisji. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
6. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym. Zarząd ma obowiązek powiadomienia członków Komisji o każdym posiedzeniu.
7. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
§ 29
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
2) wydawanie zaleceń oraz żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli,
3) ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
4) kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
5) składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań z działalności Komisji oraz przedkładanie oceny działalności Zarządu Stowarzyszenia,
6) wnioskowanie do Walnego Zebrania o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
7) zwoływanie Zwyczajnego Walnego Zebrania w przypadku niewywiązywania się przez Zarząd z obowiązku określonego w § 20 ust. 4.
8) wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
RADA PROGRAMOWA
§ 30
- Rada Programowa jest organem doradczym i pomocniczym w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Rada Programowa kieruje pracą dydaktyczną i edukacyjną Stowarzyszenia, a w szczególności opracowuje plany długofalowe oraz semestralne wykładów, organizuje pomocnicze badania naukowe dotyczące ludzi starszych, inicjuje kierunki zajęć sekcji zainteresowań, udziela pomocy w pozyskiwaniu wykładowców i osób prowadzących zajęcia, bierze aktywny udział w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Członkami Rady Programowej są przedstawiciele:
- instytucji kulturalnych i oświatowych
- władz samorządu terytorialnego,
- opieki zdrowotnej.
4. Członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd PUTW.
- Skład osobowy, zadania oraz szczegółowy zakres działania Rady Programowej określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA
§ 31
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią:
1) składki członkowskie,
2) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych;
3) dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług;
4) wpływy z odpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia,
5) dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału (odsetki, lokaty);
6) dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15.000 euro, również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 32
1. Tryb płacenia składek członkowskich określa Zarząd.
2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
4. Środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Dopuszczalne jest wprowadzenie w Stowarzyszeniu obrotu gotówkowego (kasy).
§ 33
Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2) przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ 6
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 34
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania – § 20 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
2. Wniosek o zmianę statutu musi być zgłoszony na piśmie, a treść proponowanej zmiany podana w zawiadomieniu zwołującym Walne Zebranie.
3. Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. 4.Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji Stowarzyszenia oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.